STRATMARK-MANIFESTI

Tehostamalla tuotantoa ei voi loputtomiin kilpailla muuttuvassa maailmassa. Pienen kansan on löydettävä keinot, joilla pysyä elinvoimaisena nyt ja tulevaisuudessa: Teemme paljon asioita oikein, mutta teemmekö oikeita asioita? Allekirjoitamme StratMark-hankkeen kuusi teesiä:

1 Suomi tarvitsee markkinointia

Kansainvälinen kilpailukyky on yhä vähemmän tuotannollista tehokkuutta. Teollisen ja teknillisen osaamisen rinnalle on nostettava ylivertainen markkinointi. Panos ei tarkoita hiljaista hyväksyntää, vaan aitoa ja tuntuvaa muutosta toimintatavoissa, niin henkisesti kuin taloudellisesti, niin yrityksissä, valtionhallinnossa kuin opetuksessa. Vain näin voidaan muutos käynnistää. Kansainvälisillä markkinoilla pärjäävät vain rohkeat ja ylpeät yksilöt ja yritykset. Kansainvälisyydestä tulee yhä arkisempi asia.

2 Liiketoiminta asiakaskeskeiseksi

Kaikki liiketoiminta voidaan johtaa arvon tuottamisesta toiselle. Aitoa tulosta ei synny tilikarttoja pyörittämällä, vaan tarjoamalla asiakkaalle jotain, jonka hän kokee arvokkaaksi. Kun arvon tuotto asiakkaalle on perustelu jokaisen työntekijän jokaiselle toimelle, on liiketoiminta täysin tarkoituksenmukaista. Liiketoimintaa ei ole ilman asiakasta. Asiakkaan ympärille on siis rakennettava yrityksen organisaatio ja kaikki toimintatavat.

3 Markkinointi on ylimmän johdon tärkein tehtävä

Markkinointi on ainoa punainen lanka, joka leikkaa läpi koko organisaation ja jokaisen toiminnon. Jos ylin johto ei ole langassa kiinni, niin kuka muukaan? Markkinointi ei ole vain sana. Jokainen työntekijä markkinoi yritystä omalla toiminnallaan ja käyttäytymisellään asiakkaiden, kumppaneiden ja työtovereiden suuntaan. Yrityksen ylin johto puolestaan markkinoi yritystä yhä moninaisemmilla markkinoilla. On huomattava, että yrityksen johtaminen on yrityksen markkinointia; markkinat ja asiakkaat vain vaihtelevat, pörsseistä potilassaleihin.

4 Strategista markkinointia ei voi ostaa

Koneet, laitteet ja toimitilat voi vapaasti hankkia, mutta strateginen markkinointi ja markkinoinnin henki on luotava itse. On löydettävä keinot rakentaa ja ylläpitää aito innostus tarjota asiakkaalle jotain ainutlaatuista. Parhaiten innostusta ruokkii yhteinen kiinnostuksen kohde. Yrityksen avainhenkilöiden on itse kuunneltava asiakasta. Strategista ajattelua ei voi ulkoistaa.

5 Markkinointi ei ole voiton maksimoijien etuoikeus

Jokaisella organisaatiolla on oma päämääränsä. Toimintatavat, koko tai ajatusmaailma erottavat organisaatiot toisistaan, mutta kohde on aina asiakas. Markkinointi ei ole suuryritysten monimutkainen työkalu. Markkinointi on se keino, jolla tulokset saavutetaan, mikä päämäärä ikinä onkaan.

6 Tulos ratkaisee

Liiketoiminnassa on pohjimmiltaan kyse tuloksellisuudesta. Markkinointia ei tarvita markkinoinnin vuoksi. Asiakas valitsee hyödyllisimmän tai houkuttelevimman vaihtoehdon. Hyötyä ja huokuttelevuutta on tuotettava tehokkaasti. Tehokkuus ja asiakas määrittävät tuloksen. Näin yksinkertaista on markkinointi.

Yhteinen menestyminen pitkällä aikavälillä vaatii muutoksen asenteisiin niin yhteiskunnassa kuin liike-elämässä. Asioita ei voi loputtomiin tehdä niin kuin ennen on tehty. Suomi ei voi nojata ainoastaan tehokkaaseen tuotantoon tai korkeatasoiseen teknologiaan, vaan on ymmärrettävä ne vahvuudet joilla saavutetaan oikeat asiat. Oikein tekemistä unohtamatta.

Markkinointi on ymmärrettävä keinoksi, jolla maamme kilpailukyky ja hyvinvointiyhteiskunta voidaan ylläpitää pitkällä aikavälillä. Keksiminen ei riitä; mukaan on saatava tehokas kaupallistaminen, palveluosaaminen ja kansainvälistäminen. Markkinoinnista on muodostettava insinööriosaamisen rinnalle toinen pilari kannattelemaan kansantalouttamme ja sitä kautta yhteiskuntaamme.

Allekirjoita manifesti:
 
      
Etunimi 
Sukunimi 
Organisaatio 
Paikkakunta 
 

StratMark-manifesti julkaistiin ensimmäisessä StratMark-seminaarissa 18.1.2007. Sen rooli on toimia keskustelun-
avauksena ja liikkeen pohjadokumenttina. Manifestin teesit on allekirjoittanut 376 henkilöä.

» Selaa allekirjoituksia

 
© 2005-2009 StratMark, HSE ja Hanken
 

 
info@stratmark.fi | www.stratmark.fi