1 Suomi tarvitsee markkinointia
Kansainvälinen kilpailukyky on yhä vähemmän tuotannollista tehokkuutta. Teollisen ja teknillisen osaamisen rinnalle on nostettava ylivertainen markkinointi. Panos ei tarkoita hiljaista hyväksyntää, vaan aitoa ja tuntuvaa muutosta toimintatavoissa, niin henkisesti kuin taloudellisesti, niin yrityksissä, valtionhallinnossa kuin opetuksessa. Vain näin voidaan muutos käynnistää. Kansainvälisillä markkinoilla pärjäävät vain rohkeat ja ylpeät yksilöt ja yritykset. Kansainvälisyydestä tulee yhä arkisempi asia.
2 Liiketoiminta asiakaskeskeiseksi
Kaikki liiketoiminta voidaan johtaa arvon tuottamisesta toiselle. Aitoa tulosta ei synny tilikarttoja pyörittämällä, vaan tarjoamalla asiakkaalle jotain, jonka hän kokee arvokkaaksi. Kun arvon tuotto asiakkaalle on perustelu jokaisen työntekijän jokaiselle toimelle, on liiketoiminta täysin tarkoituksenmukaista. Liiketoimintaa ei ole ilman asiakasta. Asiakkaan ympärille on siis rakennettava yrityksen organisaatio ja kaikki toimintatavat.
3 Markkinointi on ylimmän johdon tärkein tehtävä
Markkinointi on ainoa punainen lanka, joka leikkaa läpi koko organisaation ja jokaisen toiminnon. Jos ylin johto ei ole langassa kiinni, niin kuka muukaan? Markkinointi ei ole vain sana. Jokainen työntekijä markkinoi yritystä omalla toiminnallaan ja käyttäytymisellään asiakkaiden, kumppaneiden ja työtovereiden suuntaan. Yrityksen ylin johto puolestaan markkinoi yritystä yhä moninaisemmilla markkinoilla. On huomattava, että yrityksen johtaminen on yrityksen markkinointia; markkinat ja asiakkaat vain vaihtelevat, pörsseistä potilassaleihin.
4 Strategista markkinointia ei voi ostaa
Koneet, laitteet ja toimitilat voi vapaasti hankkia, mutta strateginen markkinointi ja markkinoinnin henki on luotava itse. On löydettävä keinot rakentaa ja ylläpitää aito innostus tarjota asiakkaalle jotain ainutlaatuista. Parhaiten innostusta ruokkii yhteinen kiinnostuksen kohde. Yrityksen avainhenkilöiden on itse kuunneltava asiakasta. Strategista ajattelua ei voi ulkoistaa.
5 Markkinointi ei ole voiton maksimoijien etuoikeus
Jokaisella organisaatiolla on oma päämääränsä. Toimintatavat, koko tai ajatusmaailma erottavat organisaatiot toisistaan, mutta kohde on aina asiakas. Markkinointi ei ole suuryritysten monimutkainen työkalu. Markkinointi on se keino, jolla tulokset saavutetaan, mikä päämäärä ikinä onkaan.
6 Tulos ratkaisee
Liiketoiminnassa on pohjimmiltaan kyse tuloksellisuudesta. Markkinointia ei tarvita markkinoinnin vuoksi. Asiakas valitsee hyödyllisimmän tai houkuttelevimman vaihtoehdon. Hyötyä ja huokuttelevuutta on tuotettava tehokkaasti. Tehokkuus ja asiakas määrittävät tuloksen. Näin yksinkertaista on markkinointi.
|